تبلیغات
کوچه ای به سمت خدا - منظور از رؤیت الله تعالی در قیامت چیست؟

کوچه ای به سمت خدا

کسب هر موفقیتی، نیازمند صبر است.

***** علی علیه السلام می فرماید : كسى كه به چیزى عشق ورزد، آن عشق، چشمش را نابینا و دلش را بیمار مى سازد، آنگاه با چشمى ناسالم نگاه مى كند و با گوشى ناشنوا می شنود **نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 160.

دوشنبه 1 آذر 1395

منظور از رؤیت الله تعالی در قیامت چیست؟

نویسنده: ع ج   طبقه بندی: پرسش و پاسخ، 

الله تعالی می فرماید:

(وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ) القیامه ٢٢-٢٣

آن روز چهره‌هایی تازه و شاداب است.

به سوی پروردگارش می‌نگرد.

در این آیه كریمه نعمت دیدن الله تعالی برای بهشتیان ثابت شده و كاملا با صراحت بیان شده

پاسخ:

توجه به نکاتی چند لازم است؛

1-لازمه رویت ودیده شدن آن است که خداوند جسم باشد،دارای مکان باشد در حالی که خداوند مبرا از این نسبت ها ونیازهاست.

چگونه می توان گفت که او جسم است در حالی که جسم موجودی مرکب است واز اجزای مختلف تشکیل شده است ووجود موجود مرکب وابسته به اجزای خود است در حالی که خداوند موجودی بی نیاز است.

2-آیات قرآن صراحتا می گوید خداوند به هیچ عنوان دیده نمیشود.

خداوند می فرماید:

«اورا هیچ چشمی درک نمی کند وحال آنکه او بینندگان را مشاهده میکند »

انعام 103

و می فرماید:

«هیچ کس به او احاطه علمی ندارد»

طه 109

روشن است که رویت نوعی احاطه علمی از بشر بر خداوند است که خداوند آن را از خودش نفی میکند

3-عقیده به دیده شدن خداوند در قیامت مخالف روایات خود اهل سنت است.

مسلم از عایشه نقل می کند:

"هرکس گمان کند که محمد پروردگارش را دیده بر خداوند نسبت ناروا داده است"

صحیح مسلم،ج1 ص110

طبری از ابن عباس روایت می کند:

"من اولین کسی هستم که ایمان می آورم به این که هیچکس از مخلوقات اورا نخواهد دید"

جامع البیان،ج9 ص38

4-عقیده به دیده شدن خداوند در مخالفت با عقیده اهل بیت پیامبر است.

علامه مجلسی روایات فراوانی دراین زمینه نقل می کند که پرودگار به هیچ عنوان چه در این دنیا و چه در اخرت دیده نمیشود.

بحار الانوار،ج4 ص26 باب 5

در روایتی اسماعیل بن الفضل از امام صادق سوال کرد آیا خدا روز قیامت دیده میشود؟

فرمود :سبحان الله وخداوند پاک ومنزه است از این نسبت ها "

امالی،صدوق،ص410

حال با توجه به این نکات در مورد ایه مورد استدلال می گوییم؛

«ناظره» از ماده نظر هم به معنای نگاه کردن آمده است و هم به معنای انتظار کشیدن و به هر حال باید این آیه را در کنار آیات دیگر قرآن که می گوید« هیچ چشمی خداوند را نمی بیند »گذاشت . واین متشابه را به وسیله محکمات قرآن تفسیر کرد.

اتفاقا این گونه تعبیرات به صورت کنائی زیاد به کار می رود مانند این که می گوییم « فلان کس چشم به تو دوخته و تمام نگاهش به تو است»

یعنی از تو انتظار محبت و لطف و مرحمت دارد.

بهشتیان نیز روز قیامت تمام توجهشان به سوی خداست و از او انتظار هرگونه لطف و محبت دارند.

پیام قرآن ج4 ص273

کانال پرسمان اعتقادی

https://telegram.me/Rahnamye_Behesht

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

ابزار هدایت به بالای صفحه