تبلیغات
کوچه ای به سمت خدا - علی علیه السلام در خطبه 216 معتقد به عصمت خویش نبوده است، پس چرا شیعه معتقد به عصمت ایشانند؟

کوچه ای به سمت خدا

کسب هر موفقیتی، نیازمند صبر است.

***** علی علیه السلام می فرماید : كسى كه به چیزى عشق ورزد، آن عشق، چشمش را نابینا و دلش را بیمار مى سازد، آنگاه با چشمى ناسالم نگاه مى كند و با گوشى ناشنوا می شنود **نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 160.

پرسش

وهابی استدلال می کرد که رهبر شیعیان بر خلاف عقیده شیعه معتقد به عصمت خودش نبوده است و می گوید من خود را بالاتر از آن نمی بینم که اشتباه کنم و از خطای در کارهایم ایمن نیستم( خطبه 216) حال چگونه می توان گفت او معصوم است؟

پاسخ:

نخست توجه فرمایید که طبق روایاتی که در کتب معتبر وهابیت آمده است شکی در عصمت حضرت علی باقی نمی ماند .

هیثمی روایت می کند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود:

«علی با حق است و حق با علی است هر جا که باشد»

مجمع الزوائد ج7 ص235

وطبق نقل خطیب بغدادی فرمود:

«علی با حق است و حق با علی است و این دو تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند»

تاریخ بغداد ج14 ص321

وطبق نقل حاکم نیشابوری و دیگران فرمود:

«علی با قرآن است و قرآن با علی است و آن دو تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند»

مستدرک الصحیحین ج3 ص124

کنزالعمال ج6 ص153

فیض القدیر ج4 ص356

روشن است کسی که تمام افعال و حرکاتش مطابق حق و حقیقت و قرآن است لحظه ای خطا و اشتباه و گناه و معصیت نمی کند و از حق و قرآن جدا نمی شود.

اما در مورد خطبه مورد اشکال:

1-آن خطبه را شما ناقص نقل کردید .حضرت می فرماید:

«با من به آن گونه که با زمامداران ستمگر سخن گفته میشود سخن مگویید و آن گونه که مردم خود را در برابر حاکمان تند خو و جبار حفظ می کنند محدود نسازید و به طور تصنعی و منافقانه با من رفتار نکنید و از گفتن سخن حق یا مشورت عادلانه خود داری نکنید زیرا من ( به عنوان یک انسان و نه به عنوان یک امام معصوم)خود را بالاتر از آن نمی بینم که اشتباه کنم و از خطا در کارهایم ایمن نیستم مگر اینکه خداوندی که از من قادر تر است مرا از خطا حفظ کند»

2-جمله «من خود را بالاتر نمیدانم که اشتباه کنم» دستاویز مخالفان برای عصمت شده است در حالی که جمله «مگر اینکه خداوند مرا از خطا حفظ کند »آن را به خوبی تفسیر می کند.

مفهوم جمله اول این است که من به عنوان یک انسان ایمن از خطا نیستم اما مفهوم جمله دوم این است که به عنوان حفظ و حمایت الهی وضع دیگری دارم و از خطا و اشتباه محفوظ هستم .

شبیه آنچه قرآن در مورد یوسف نبی نقل می کند و می فرماید:

«زلیخا قصد او کرد و او نیز قصد او می نمود اگر برهان پرودگار را نمی دید»

یوسف24

اشاره به اینکه یوسف به عنوان یک انسان بیم این می رفت که آلوده هوی و هوس همسر عزیز مصر شود ولی مشاهده برهان رب که اشاره به مقام عصمت و معرفت بالای یوسف نسبت به پرودگار است او را نگه داشت .

اضافه بر این که امام در مقام تعلیم و تربیت یاران خویش است و به آنها می آموزد که در هر شرایطی باشید احتمال خطا درباره خود دهید ولی از روی تواضع خود را هم در زمره آنها قرار می دهد.

پیامبر گرامی فرمود:

«هیچ یک از شما نیست مگر آنکه شیطانی دارد .کسی سوال کرد که ایا شما هم چنین هستید⁉️

فرمود:«آری ولی خداوند مرا یاری کرده است و به تایید او از شرش در امان هستم»

بحار الانوار ج60 ص329

شاهد گویای آنچه گفتیم سخن خود حضرت علی است که فرمود:

«من نشانه روشنی از پرودگارم دارم و بر طریق واضح پیامبرم گام بر می دارم و در راهی آشکار با هوشیاری و دقت به پیش می روم»

خطبه 97

طبق این بیان امام تاکید می کند که او با حمایت پرودگار همیشه راه درست را می پیماید و خطایی در کارش نیست.

با توجه به این نکات روشن میشود که به هیچ عنوان آن سخن امام با عصمتشان منافاتی ندارد

پیام امام امیر المومنین ج8 ص269

https://telegram.me/Rahnamye_Behesht

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

ابزار هدایت به بالای صفحه